Svar: Væk fra amning og ind i rytme i dagtimerne
15. november 2020
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt du skriver, og det lyder som en rigtig god idé, at I begynder at få skruet amningerne lidt ned - både fordi far skal overtage barsel, men også fordi du faktisk lige nu ammer så meget, at der er risiko for, at jeres dreng indtager så meget mælk, at det går ud over hans indtag af rigtig mad :)
Samtidig vil det være rigtig godt, at du nu arbejder på at adskille bryst og søvn, så jeres dreng lærer at sove uden brystet i munden. Det er helt okay, at du stadig ammer ham før f.eks. middagslur, og før han puttes om aftenen, men det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med bryst og i din favn. Det vil være rigtig godt, at du nu arbejder bevidst på at putte ham fra din favn og ned hvor han skal sove på det tidspunkt, hvor han lige når at registrere, hvor han ligger og således begynder at forbinde sin seng eller barnevogn med stedet, hvor han skal sove.
Det er vigtigt fordi det vil hjælpe ham med at kunne komme videre i søvnen uden at du behøver amme ham igen og igen. Vi vågner alle sammen mange gange hver nat, skifter stilling, sparker dynen af osv. og når vi har disse opvågninger, så registrerer vi at alt er, som da vi faldt i søvn. Hvis det er det, så sover vi trygt videre, hvis det ikke er det, så vil vi have svært ved at sove. Når jeres dreng falder i søvn med brystet og i din favn, så vil han savne dette, hver gang han vågner op og vil derfor ikke kunne komme videre i søvnen før du tager ham op og ammer ham igen og igen. Det kaldes et søvnassociationsproblem.
Og samtidig skal far jo som sagt også kunne putte ham, så det er også en god grund til at du nu arbejder på at adskille bryst, favn og søvn - og lærer jeres dreng at det er helt okay at falde i søvn i seng eller barnevogn, så han også er tryg ved dette, når far putter. Det vil være rigtig synd for både far og søn, hvis jeres dreng ikke kan sove uden brystet, da far så naturligt vil få rigtig svært ved at putte ham, trøste, berolige og hjælpe ham, når mor ikke er der.
Du skriver, at du har en plan om at du lige nu gerne vil amme 8 gange, i november 5 gange og i december 3 gange. Vi er i november nu - og det vil være helt relevant, at du allerede nu skærer ned til 5 amninger og jeg tænker faktisk, at det godt kan lade sig gøre med den dagsplan, som du sender.
Jeg vil anbefale dig, at du om formiddagen rykker mellemmåltidet frem, så den nuværende amning erstattes af et mellemmåltid i stedet. På samme måde vil det være en god idé at du på sigt erstatter amningen om eftermiddagen af et mellemmåltid - gerne en grød, som mætter ham lidt mere end den frugtmos, som han får lige nu. Jeg kan ikke helt tyde, om han nogle gange tager en powernap om eftermiddagen, hvis han gør det, så må du lige nu gerne bibeholde amningen før denne lille lur. Det er okay, og det er netop med til at give de 5 amninger i døgnet, som du umiddelbart lyder til selv at kunne fornemme vil kunne fungere for jer :)
Jeg vil også anbefale dig, at du stopper med at amme dine dreng, når han vågner og i stedet giver ham vand af en kop og noget at spise på disse tidspunkter. Generelt er det en god idé at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes mad og vand af kop, når han vågner og så tilbydes mælk før han skal sove. Dog med den undtagelse at amningen om formiddagen nu helt skal forsøges undværet.
Det betyder, at mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre til ca. 6.40, hvor I står op og dagen begynder stille og roligt.
Morgen 07: Havregrød, vand af kop.
Sen morgen/formiddag 8.30: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagsulr og skal nu ikke længere ammes først - mellemmåltidet erstatter denne amning.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes ca. 12-12.30 og puttes til middagslur som nu. Men prøv om du kan putte ham fra dig før han sover helt, så han lige når at registrere, hvor han ligger og ikke længere ammes i søvn.
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og vand af kop. Suppleres også her med bløde frugtbåde eller lignende i hånden, som han kan gumle på selv.
Ammes evt. kortvarigt her og puttes til en powernap, så eftermiddagen ikke bliver for lang for ham. MEN han skal ikke ammes, når han vågner igen. Amningen kl 17 forsvinder altså nu!
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, og mad med mere og mere bid. Suppleres også her med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20. Hvis du fornemmer, at han om aftenen har brug for to amninger, så kan du amme ham, skifte ham og derefter amme ham igen og så putte ham.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt gerne fra begge bryster og puttes derefter tilbage i egen seng, hvor han så sover til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Som du kan se af denne dagsplan, så skal amningerne om natten skrues ned og det er en forudsætning, at han her indtager nok mad hele dagen igennem, samt drikke vand af kop. Derfor skal du starte med at holde lidt igen med brystet om natten, og samtidig øge hans indtag af rigtig mad om dagen.
Det er også vigtigt, at du nu fjerner amningen om formiddagen og erstatter med et mellemmåltid. Derudover skal du ændre på din rytme, så du ikke længere både ammer, når han vågner, og igen når han skal sove. Nu skal han tilbydes mad og vand af kop, når han vågner og først ammes før lur. Og så er det som sagt også vigtigt, at han nu lærer at falde i søvn der hvor du ønsker han skal sove og ikke længere falder i søvn i din favn og først flyttes, når han sover.
Med hensyn til dit spørgsmål om rytme og hvis han springer både måltid og lur over, fordi han pludselig sover til klokken er 8-9.. Det dur ikke. Du er nødt til at vække ham om morgenen, så dagen starter til samme tid hver dag, uanset hvordan natten er forløbet. Hvis han rytme varierer rigtig meget, så vil han naturligt blive ekstra brystsøgende og sværere at få til at sove og samtidig vil det være svært for ham at fornemme, hvornår han egentlig er sulten og derfor også sværere at få ham til at spise. Og du risikerer, at hele dagen skrider for jer og at han derfor ikke får mad nok dagen igennem og derfor igen søger det dækket om natten (bryst).
Og ja, du kan godt forsvare at vække ham om morgenen, så dagen starter til samme tid også selvom han har sovet afbrudt og børn som udgangspunkt ikke skal vækkes. Det er dagens stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen og det er en god idé at vække ham, så det hele ikke skrider for dig :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske